TIEDOTE: Bill Browderin Red Notice on tarina yhden miehen sodasta Venäjän valtaeliittiä vastaan

12.2.2015

Bill Browder (s. 1964) päätti nuorena ja kunnianhimoisena opiskelijana tehdä uraa vastikään vapautuneen Itä-Euroopan houkuttelevilla rahoitusmarkkinoilla. Amerikan kommunistisen puolueen entisen johtohahmon ja presidenttiehdokkaan Earl Browderin pojanpojalle uravalinta oli kapinaa vasemmistolaista älykkösukuaan vastaan. Browderin ura sai nopeasti tuulta siipiensä alle. Vuonna 1996 hän perusti Moskovaan Hermitage Capital Managementin, josta kasvoi nopeasti Venäjän suurin ulkomainen sijoitusrahasto.

Rahaston menestys jatkui vuoteen 2006 saakka, jolloin Browderin nimi lisättiin Venäjän valtion mustalle listalle: hänet määriteltiin uhkaksi kansalliselle turvallisuudelle ja häneltä evättiin maahantulo-oikeus. Todelliseksi syyksi Browder arvelee oman ja liikekumppaniensa työtä Venäjän taloudellisen- ja valtaeliitin laajamittaisen korruption paljastamiseksi. Browderin kampanjointi oligarkkeja vastaan johti lopulta siihen, että tämän läheinen ystävä ja työtoveri, lakimies Sergei Magnitski vangittiin. Magnitski kuoli 37-vuotiaana tutkintavankeudessa vuonna 2009, virallisen selityksen mukaan sydänkohtaukseen.

Browder otti elämäntehtäväkseen ystävänsä maineen pudistamisen ja tämän kuolemaan syyllisten tahojen paljastamisen. Browder on muun muassa saanut Yhdysvaltain kongressin julkistamaan niin sanotun Magnitskin listan, joka evää maahantulon Magnitskin kuolemaan todennäköisesti sekaantuneilta Venäjän kansalaisilta.

”Viiden vuoden ajan olen yrittänyt saada ystävälleni oikeutta. Tuona aikana Venäjän hallitus on käyttänyt kaikki aseensa minua vastaan. He väittävät, että Sergei kuoli luonnollisesti ja että hän on rikollinen. Mikä järkyttävintä, he vapauttivat jokaisen asiaan sekaantuneen virkamiehen vastoin todisteita”, Browder kuvailee taisteluaan ystävänsä kunnian puolesta.

Venäjä on toistuvasti vaatinut Browderille kansainvälistä etsintäkuulutusta, Interpolin asettamaa Red Noticea. Interpol on toistuvasti evännyt Venäjän vaatimukset poliittisesti motivoituneina.

Teoksen on suomentanut J.-V. Sappinen.

Kirjassaan Red Notice Bill Browder kertoo piinaavan mutta innoittavan tarinansa siitä, miten taistelu oikeudenmukaisuuden puolesta Venäjällä teki hänestä poikkeuksellisen kansainvälisen ihmisoikeusjohtajan ja Vladimir Putinin vihollisen numero yksi. Ehdottoman tärkeää luettavaa jokaiselle, jota kiinnostaa ymmärtää, miten korruptio rehottaa rankaisematta Putinin Venäjällä juuri nyt ja jokaiselle joka tahtoo seurata Browderin sankarillista esimerkkiä taistelussa ilmiötä vastaan.
John McCain, USA:n senaattori

Lisätiedot

WSOY, suomennetun kaunokirjallisuuden ja asiaproosan kustantaja Henrikki Timgren
s-posti henrikki.timgren@wsoy.fi