Tiedote: Ilkka Remeksen uutuustrilleri Kiirastuli ilmestyy pe 23.9.

22.9.2016

Keuruun vanha puukirkko joutuu tuhopolton kohteeksi. Poliisi ja valtamedia pimittävät valokuvan kirkon seinästä, johon on maalattu islamin symboli. Kuva vuodetaan sosiaaliseen mediaan räjähtävin seurauksin.

Samaan aikaan Venäjän epävakauttamistoimet ajavat Suomen hallituksen salassa valmisteltuun puolustusliittoon Yhdysvaltojen kanssa. Ratkaisu uhkaa kuitenkin koitua kansakunnan tuhoksi, kun Kreml aloittaa vastaiskuna massiivisen turvapaikanhakijoiden vyörytyksen itärajan yli.

”Olen yllättyneenä seurannut, kuinka jyrkästi suomalaiset jakautuvat suhtautumisessa isoihin kansallisiin haasteisiin”, Ilkka Remes sanoo. ”Suomen olemassaolon perustan muodostaa luottamusyhteiskunta. Sen rapautuminen merkitsee kansalliseen turvallisuuteen kohdistuvaa vakavaa uhkaa.”

”Kansalaisten jakautumista vastakkaisiin leireihin on helppo lietsoa ja hyödyntää myös ulkoapäin”, Remes jatkaa. ”Kylmän sodan YYA-Suomessa Moskova ohjaili Helsingin eliittiä ”kotiryssillä”, joiden painostuksen päättäjät saattoivat halutessaan jättää noteeraamatta. Nyt sosiaalisen median aikakaudella vastaavat toimijat tavoittavat lähes kaikki suomalaiset, joista suurin osa ei ymmärrä olevansa aktiivisen vaikutusyrityksen kohteena.”

”Sama teknologinen kehitys on altistanut Suomen Yhdysvaltojen urkinta- ja propagandakoneistolle, jonka avulla se pyrkii levittämään etupiiriään geopoliittisten etujensa ajamiseksi. Suomalaisten sieluista käydään raakaa taistelua. Pahin tapahtuu, kun rintamalinjat muodostuvat maan sisälle, omien kansalaisten välille”, toteaa Remes.

Kiirastuli jatkaa viime vuonna ilmestyneen Jäätyvän helvetin tarinaa samalla realistisella, ajankohtaisella otteella. Teos oli vuoden 2015 myydyin kirja Suomessa ja se sai alan ammattilaisilta Vuoden Kyberteko -palkinnon.

Ilkka Remes
Kiirastuli
WSOY, 442 sivua

Lisää kirjasta ja kirjailijasta:
www.ilkkaremes.com
www.kirja.fi