TIEDOTE: Katja Ketun Yöperhonen on tarina ystävyydestä ja rakkaudesta

11.8.2015

Lappi 1930-luku. Valkokenraalin tytär Irga pakenee Suomen rajan yli Neuvostoliittoon. Rakkaus venäläiseen Suenhampaaseen ja toivo paremmasta elämästä ovat saavat naisen jättämään perheensä ja kotimaansa.

Venäjä 2015. Nuori suomalaisnainen Verna matkustaa Venäjälle selvittämään isänsä viimeisten päivien tapahtumia ja outoa kuolemaa. Mikä on vienyt isän pieneen Lavran kylään Marinmaalle? Keitä ovat ne ihmiset, joiden luokse tämä on viimeisiksi päivikseen matkannut?

Yöperhonen on tarina ystävyydestä, sisusta ja oman kulttuurin merkityksestä. Se kertoo tarinan yhden suvun traagisista käänteistä, kahden valtion kansalaisten kohtaloista, pienen Mari-kansan kulttuurista valtavan Venäjän puristuksessa sekä luonnon maagisesta mahdista.

Kirjailija ja animaatio-ohjaaja Katja Ketun (s. 1978) Kätilö palkittiin Runeberg-palkinnolla vuonna 2012. Romaania on myyty yhteensä jo yli 100 000 kappaletta, ja sen käännösoikeudet on myyty kaikkiaan 19 maahan. Teos on valittu Norjassa ja Liettuassa vuoden parhaaksi käännösromaaniksi. Kettu on kirjoittanut kolme romaania ja yhden novellikokoelman sekä toimittanut useita muita teoksia.

Kätilö-romaaniin pohjautuvan samannimisen elokuvan (Solar Films Oy) ensi-ilta on 4.9. Antti J. Jokisen ohjaaman elokuvan rooleissa näyttelevät muun muassa Krista Kosonen ja Lauri Tilkanen.

Katja Kettu, Kätilö
sidottu
326 sivua

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt