Tiedote: WSOY:n kevään 2022 kirjat on julkistettu

16.11.2021

Kotimainen kaunokirjallisuus

Kevään esikoiskirjailijoita ovat Jenni Toivoniemi, Hanna Meretoja, Veera Ikonen, Petra Forstén ja Mikael Viima. Jussi-palkitun elokuvantekijän ja käsikirjoittajan Jenni Toivoniemen Valtakausi on sujuvasanainen, hurmaavan nokkela ja moniääninen tarina ystävyydestä ja nuoruudesta 90-luvun Kalliosta. Hanna Meretojan Elotulet on haikea esikoisteos merestä, rakkaudesta ja kuoleman läheisyydestä, joka sytyttää elämisen vimman. Veera Ikosen Pimeässä syttyy majakka on koskettava romaani lapsen menettämisestä, pohjattomasta surusta ja tuulen pieksemästä majakkasaaresta. Petra Forsténin Kadonneet tytöt -romaanissa pohditaan sitä, miten paljon menneisyytemme sanelee nykyhetkeä ja minäkuvaamme; olemmeko yhä samoja ihmisiä kuin 16-vuotiaana; voiko menneisyyden virheistä ottaa oppia. Mikael Viiman Verijälki aloittaa realistisen ja kovaotteisen Aarni Susi -dekkarisarjan, jossa väkivaltarikollisia jahtaavan poliisin oma mieli on kaikkein pimein paikka.

Esikoisromaaninsa julkaisevat myös tietokirjailijoina menestyneet Annastiina Heikkilä, Satu Rämö, Venla Pystynen, Jukka Hakala ja Kari Enqvist. Annastiina Heikkilän elämäntäyteinen ja vetävä yhteiskunnallinen romaani Vapaus valita kohtalonsa kuvaa kolonialismin kipeitä haavoja nyky-Ranskassa, oikeudenmukaisuuden puolesta taistelemista sekä ystävyyden merkitystä. Satu Rämön Hildur aloittaa päähenkilönsä nimeä kantavan, nordic noirin hengelle uskollisen dekkarisarjan, jossa on ripaus islantilaista mystiikkaa. Venla Pystysen En voi lakata ajattelemasta kuolemaa on vimmainen ja rajun rehellinen romaani isän itsemurhasta ja sen vaikutuksesta naiseksi kasvamiseen. Jukka Hakalan Valheet joihin uskomme on yritysmaailmaan sijoittuva jännittävä, hauska ja syvästi inhimillinen romaani kunnianhimosta sekä uravalintojen perimmäisestä hinnasta. Kari Enqvistin Wilson on palkitun kosmologin romaani ystävyydestä, rakkaudesta, elämän ennustamattomuudesta sekä ihmisen tiedon rajoista.

Maria Mustrannan Äidin tehtävä on jännitteinen romaani ongelmalapsista, kasvattamisen vaikeuksista ja yhteiskuntaluokan merkityksestä ihmisen elämään. Niina Revon Anteeksianto on romaani talon hankkimisesta ja sen langettamasta kirouksesta. Akseli Heikkilän Hiljainen vieras -kauhuromaanin teemoja ovat lapsettomuus ja oman kehon muutosten meihin aiheuttama pelko. Juuli Niemen Mahdottomia oletuksia on osuvuudessaan itkettävän hauska ja surullinen romaani siitä, miten vaikeaa on löytää toisen ihmisen luo. Tiina Raudaskosken Kuudennen kerroksen nainen kertoo todellisuuteen perustuvan tarinan lapsen kaappauksesta ja kafkamaisiin mittoihin vyöryvästä huoltajuustaistelusta, jonka aikana Pariisi paljastaa raadollisimmat kasvonsa. Maija Kajannon Korvapuustikesä aloittaa kolmiosaisen Kahvila koivu –viihderomaanisarjan keskisuomalaisen pikkukylän elämästä. Marja Kankaan Miehiä ja mielenrauhaa on pökerryttävän kiihkeä romaani keski-ikäisen naisen kuumankosteasta kesästä Barcelonassa. Pertti Saloheimon pienoisromaani Meren ja tulivuoren välissä kertoo syrjäiseen kaupunkiin saapuvasta luonnontutkijasta, jonka tehtävänä on selvittää alueen omintakeista eläimistöä ja kasvistoa.

Martta Kaukosen kiitetty psykologinen esikoistrilleri Terapiassa niittää mainetta maailmalla, ja hänen uusi trillerinsä Sinun varjossasi porautuu #metoo-liikkeen jälkeiseen maailmaan, jossa pieni aktivistiryhmä kokee hetkensä tulleen. Pete Suhosen Tennisopettaja jatkaa 2000-luvun Helsinkiin sijoittuvaa Postinumeromurhat-sarjaa ja vie lukijan Munkkiniemeen Kalastajatorpan tenniskentille, dekadentteihin hienostopiireihin ja kokaiinipölyisiin yökerhoihin.

Elina Hirvosen ja Ujuni Ahmedin Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin -teos on henkilökohtainen puheenvuoro vapaudesta, omaksi itseksi tulemisesta ja odotusten ylittämisestä. Ida Pimenoffin (toim.) Kasvukausia – kirjoituksia äitiydestä -antologiassa 13 eturivin kirjailijaa pohtii äitiyteen ja vanhemmuuteen liittyviä kysymyksiä omakohtaisissa esseissään. Carmen Baltzarin ja Aurora Lemman (toim.) Ohi – kirjoituksia kuolemasta ja sen vierestä -esseekokoelman kiinnostavat kirjoittajat pyrkivät saamaan otteen kuoleman vaikeasti tavoitettavasta luonteesta.

Nykynovellin mestarin Maritta Lintusen Kanadanhanhi. Valitut novellit sisältää novelleja hänen kaikista viidestä novellikokoelmastaan. Sanni Purhosen Jos vain muuttuisin toiseksi -runoteoksen suorasukaiset runot käsittelevät vähemmistöjen menneisyyttä ja oikeuksia. Rakastetun runoilijan Eeva Kilven Elämää kaikki päivät sisältää päiväkirjamerkintöjä neljän vuosikymmenen ajalta. Aila Meriluodon Rakastetuimmat runot -kokoelma sisältää teokset: Lasimaalaus, Pahat unet, Tuoddaris, Elämästä, Varokaa putoilevia enkeleitä, Ruusujen sota, Kimeä metsä ja Tämä täyteys, tämä paino.

Suomennettu kaunokirjallisuus

Millenium-romaanien jatko-osista ja Zlatan Ibrahimovićin elämäkerrasta tunnetun David Lagercrantzin Mies pimeästä ilmestyy vielä kuluvan vuoden 2021 puolella. Kirja on Lagercranzin oman, älykkään Rekke & Vargas -rikossarjan avausosa. Anthony Doerrin odotettu uutuus Taivaanrannan taa punoo yhteen kolmen, eri aikoina elävän nuoren koskettavat tarinat. Susanna Alakosken Lontoon tyttö on työläisnaisten historiaa hienolla tavalla valottavan, Pumpulienkeli-romaanilla alkaneen sukukronikan toinen osa. Douglas Stuartin esikoisromaani Shuggie Bain kertoo pienen pojan halusta parantaa alkoholisoitunut yksinhuoltajaäiti. Riipaiseva tarina perustuu Stuartin omiin lapsuudenkokemuksiin ja voitti Booker-palkinnon.

Bernardine Evariston niin ikään Booker-palkittu Tyttö, nainen, toinen on moniääninen romaani mustien naisten elämästä. Lukija-romaanistaan tunnetun Bernhard Schlinkin Jäähyväisvärit käsittelee rakkautta, nuoruutta ja ikääntymistä tunnelmallisissa novelleissa. Max Porterin pienoisromaani Francis Baconin kuolema puolestaan sukeltaa syvälle taidemaalarin mieleen.

Kevään 2022 viihdyttäviin käännösromaaneihin kuuluvat Kimppakämppä– ja Vaihtokauppa-romaanien tekijän Beth O’Learyn uutuus, Törmäyskurssi, tanskalaisen Stine Pilgaardin palkittu Metriä sekunnissa ja nasevasta dialogista tunnetun Nick Hornbyn Olet tässä. Simona Ahrnstedtilta julkaistaan Panoksena sydän, Mart Sanderilta Rouva Kukkin tytöt -sarjan avausIlolinnut ja Frida Skybäckiltä Lukupiiri maailman laidalla.

Emma Sköld -sarja saa odotettua jatkoa, kun menestysdekkaristi Sofie Sarenbrantin Suojelusenkeli ilmestyy. Lisa Jewellin koskettava psykologinen trilleri Näkymätön tyttö kertoo teinitytön katoamisesta. Amerikkalais-irlantilaisen Tana Frenchin Pimennossa on Dublinin murhat -dekkarisarjan aloitusosa. Jännityskirjallisuuden saralta ilmestyvät lisäksi Anki Edvinssonin Lumienkeli, Liane Moriartyn Omena ei kauas putoa, Romy Hausmannin Lapsikulta, Stefan Ahnhemin Viimeinen naula, Pascal Engmanin Lesket, Riley Sagerin Eloonjääneet tytöt, Peter Robinsonin Komisario Banks -sarjaa jatkava Maan poveen sekä Clive Cusslerin ja Graham Brownin Jäätikön uhka.

J.R.R. Tolkien -faneja hemmotellaan Carl F. Hostetterin toimittamalla teoksella Kirjoituksia Keski-Maasta. Kokoelma koostuu teksteistä, jotka Tolkien laati Taru sormusten herrasta ilmestymisen jälkeen.

Tietokirjallisuus

Johanna Venhon Martti Suosalon tähänastinen elämä kertoo onnesta, elämästä ja näyttelemisestä. Kati Martonin Merkel. Maailman vaikutusvaltaisimman naisen tarina on inhimillinen ja kiehtova henkilökuva yhdestä aikamme merkittävimmistä vaikuttajista, jota on ohjannut vahva moraali ja lähes pettämätön poliittinen pelisilmä. Joe Millerin, Özlem Türecin, Uğur Şahinin Ihmeiden tekijät. Tarina pariskunnasta, joka keksi maailman ensimmäisen koronarokotteen on kertomus vuosisadan lääketieteellisestä läpimurrosta ja pariskunnasta sen takana. Jipun ja Kai Kortelaisen Jippu. Kun perhonenlakkaa hengittämästä on väkevä selviytymistarina, jossa sukelletaan mielenterveysongelmien, seksin, väkivallan ja poptähteyden pyörteisiin. Seth Rogenin Vuosikirja on hillitön ja itseironinen kasvutarina nuoresta hauskuuttajasta supersuosituksi koomikoksi. Jasmine Westerlundin Olly Donnerin kiehtova elämä on mukaansatempaava tarina kosmopoliitti ja kirjailija Olly Donnerin poikkeuksellisesta elämästä 1900-luvun alun hohdokkaassa Euroopassa.

Johanna Elomaan Prinsessan pako. Tiina Jauhiaisen ja Dubain prinsessa Latifan uskomaton matka kohti vapautta on tositarina päätä huimaavasta pakomatkasta ja sisukkaan suomalaisen naisen sinnikkäästä taistelusta ystävänsä vapauttamiseksi. Helena Merrimanin Pako Berliinin ali on 1960-luvun Berliiniin sijoittuva uskomaton pakotarina niistä, jotka rakensivat tunnelin ja vakoojasta, joka petti heidät sekä amerikkalaisesta tv-kanavasta joka rahoitti kaiken.

Valokuvaaja Meeri Koutaniemen ja toimittaja Anna-Mari Leinosen Rakkaus -teoksessa noin 30 tunnettua suomalaista kertoo, miten he ovat kokeneet rakkauden ja mitä rakkaus eri puolineen heille merkitsee. Johanna Lindforsin pohtii Elämäni ranskattarena -kirjassaan, millaista elämää voisi elää myyttisen ranskattaren elämä on taidetta -asenteella Suomessa?

Somesta tuttu lääkäri Anni Saukkola pureutuu Tabut, myytit ja terveys -kirjassaan terveyden myytteihin ja tabuihin sekä oikoo monia väärinkäsityksiä ja antaa konkreettisia neuvoja yleisimpiin pulmiin. Pirjo Saarnian Tasapainota verensokeria ja laihdu -teos tarjoaa tehokkaan ja turvallisen ruokavalion painonpudottajalle. Sanna Stellanin Hyvien synnytystarinoiden kirja hälventää synnytyspelkoa 12 kannustavalla ja sykähdyttävällä tarinalla luonnonmukaisesta synnytyksestä. Mats Billmarkin ja Susan Billmarkin Elä täysillä – nyt tai ei koskaan -elämäntaito-opas osoittaa, kuinka vaikeat ja rankatkin vaiheet voi kääntää helpommin hallittavaksi, paremmaksi ja merkityksellisemmäksi elämäksi.

Psykologi Keijo Tahkokallion uusintapainoksena ilmestyvä klassikkoteos Ajattele myönteisesti. Avaimia muutokseen ravistelee käsityksiämme myönteisestä ajattelusta ja antaa vinkkejä toimivampaan vuorovaikutukseen ja arkisten ongelmien ratkaisemiseen.

Kolmen huippuasiantuntijan Jarmo Limnéllin, Mikko Dufvan ja Elina Hiltusen Suomen tulevaisuudet. Suuret kysymykset ja vastaukset -kirjassa kerrotaan tuoreimman mahdollisen tiedon ja johtavien tutkijoiden avulla, miten Suomen tulevaisuuden isoimmat haasteet ratkaistaan. Maria Wasastjernan ja Essi Weserin Leadcast kokoaa suosittuun podcastiin haastateltujen johtajien opit onnistuneeseen työelämään ja syventää keskustelua inhimillisyyttä ja takapakkeja unohtamatta. Empatian voima työssä -kirjassa kauppatieteilijä ja kokenut liike-elämän kouluttaja Miia Paakkanen esittää konkreettisia työkaluja parantaa työelämää ja tulosta tunnetaitojen avulla.

Tiluksilla-somekanavista tuttu emäntä Annukka Cederlöf kertoo Tiluksilla. Unelmani maalla -kirjassaan elävästi niin oman kuin rakastamiensa karvaisten kaveriensa elämästä ja vihtiläisen pientilan arjesta sattumuksineen.

Henna-Kaisa Sivosen ja Johanna Karttusen Remppamimmit. Maalaa, kunnosta, rappaa, flippaa -opaskirja kertoo remonttien vaiheet, materiaalit ja tarvittavat taidot. Kirjassa kokemuksiaan ja parhaita vinkkejään jakavat myös monet somessa aktiivisesti remonttiprojekteistaan kertoneet naiset sarjaremontoijista rakennusalan ammattilaisiin.

Kirsi Etulan, Sunna Valkeapää-Ikolan ja Krista Keltasen Helmat by Mekkotehdas -ompelukirjasta löytyy uusia kesäisiä mekko- ja hamemalleja kaikenkokoisille naisille.

Kotimaisen musiikin supertähden Evelinan Auringon ympäri. Väritettävä kalanteri 2022-2023 on hänen ideoimansa ja kiehtovasti kuvittamansa kalenteri, jota voi käyttää ajanhallinnan välineenä, muistikirjana tai unipäiväkirjana.

Englantilaisen Sharon Jones Polta kirjoittamisen jälkeen -teoksen terävät kysymykset ja ajatuskokeet haastavat lukijan pelaamaan Totuutta tai tehtävää itsensä kanssa.

Dimitris Chassapakisin Päiväkirja 29 on uudenlainen interaktiivinen kirjan, älypuhelimen ja nettisivujen avulla pelattava älypeli.

Meri-Tuuli Väntsin ja Kreetta Järvenpään Pataruokaa on moderni klassikkoteos, jonka uusi laitos tarjoaa jo suosikeiksi nousseiden reseptien lisäksi yhdeksän uutta ohjetta maalta ja mereltä. Lasse Kososen Sienenmetsästyksestä. Tunnista parhaat ruokasienet -teos ilmestyy pehmeäkantisena laitoksena.

Lasten- ja nuortenkirjat

Pienten lasten kirjat:

Välillä olet varpuseni on kouluttajapsykoterapeuttina, kolumnistina ja tietokirjailijana tunnetun Maaret Kallion runokirja vauvan ja vanhemman vuorovaikutushetkiin. Kirjan on kuvittanut Kati Vuorento. Liisa Kallion ja Eppu Nuotion OHO-pahvikirjasarjaa jatkaa OHO: Mitä tapahtuu? Tove Janssonin Muumi-kirjoissa julkaistaan haitarina avautuva Muumi Sanahaitari: 1-2-3, Muumien pieni kuvasanakirja: Värit, Muumi ja tuulinen päivä -läppäkirja sekä kaksi uutta Muumilaakson persoonallisia hahmoja esittelevää runokuvakirjaa Pikku Myy on HAUSKA ja Niiskuneiti on IHANA. Heidi Johannan ja Linnea Bellaminen opettavaisessa kuvakirjassa Pörröinen Pikku-Pupu haluaa kiivetä puuhun pohditaan unelmien tavoittelua. Työmaafaneille tarjoillaan Betonia! kirjailija-kuvittaja Salla Savolaisen reippaaseen tyyliin.

Katriina Rosavaaran ja Silja-Maria Wihersaaren Leijonankesyttäjä-kirjassa riitelevät vanhemmat muuttuvat sirkusleijoniksi, ja heitä paimentaa pieni mutta pippurinen Pipsa Hurjisto. Magdalena Hain ja Teemu Juhanin jännittävä ja hulvaton Painajaispuoti: Kristallikallon tapaus aloittaa oman uuden sarjansa, joka on jatkoa aiemmin Lukupaloissa ilmestyneille, jo 21 kielelle käännetyille Painajaispuoti-kirjoille.

Saariston lapset: Pelle löytää toivomuskiven on Astrid Lindgrenin romaaniin perustuva, Maria Nilsson Thoren kuvittama satukirja. Lindgren-klassikkosarjassa ilmestyy puolestaan Eric Palmquistin kuvittama seikkailuromaani Rasmus ja kulkuri.

Catherine Kalengulan luoma L.O.L. Surprise! -kirjamaailma täydentyy Talvinen seikkailu, Uusi ystävä ja Paras voittakoon! -osilla. Hieman pienemmillekin sopivassa L.O.L. Surprise! Väritä ja raaputa! -puuhakirjassa on mukana taikakynä.

Alakouluikäiset:

Juuri lukemaan oppineille suunniteltu Lukupalat-sarja täydentyy Roope Lipastin ja Mari Luoman Aavepartio ja viemärin hirviö – ja Taru Viinikaisen ja Netta Lehtolan Neppari ja pupukahvila -kirjoilla. Helppolukuiseen Tietopalat-sarjaan ilmestyvät puolestaan Vuokko Hurmeen ja Julia Savtchenkon Karmeat taruolennot, Laura Ertimon ja Aapo Ravantin Mikä on robotti?, Jade Haapasalon ja Kaisu Sandbergin Pienet suuret keksinnöt sekä Johanna Venhon ja Elina Ovaskaisen Seikkailijan retkikirja.

Evoluutiobiologi Sanja Hakalan ja kuvittaja-graafikko Anni Pöyhtärin Pikku Myyn ötökkäkirja on kiehtova opas kaikille luonnonystäville. Kuvituksissa on hyödynnetty Tove Janssonin originaalipiirroksia.

Bjørn Sortlandin ja Pasi Pitkäsen Kepler62 Terra: Sydän on huippusuositun avaruusseikkailun päätösosa. Norjalainen Sortland on kirjoittanut sarjaa vuorotellen Timo Parvelan kanssa. Hieman vanhemmille alakoululaisille ilmestyy lisäksi Tuutikki Tolosen ja Kati Vuorennon Agnes ja varjo ikkunassa, Max Brallierin ja Douglas Holgaten Maailman viimeiset tyypit – Luurankotie, Erin Hunterin Uljasmaa: Henkiensyöjät ja Rachel Renée Russellin Nolo elämäni -sarjan viides ja kuudes osa Olisinpa tähtitoimittaja ja Olisinpa ihastuttava. Seikkailua, huumoria ja kuplivia tunteita tarjoavat myös Jack Meggitt-Phillipsin ja Isabelle Follathin Hirviön kosto, Eoin Colferin Fowlin kaksoset kiistävät kaiken, Debbi Michiko Florencen Pää kylmänä, Jenna Sakai ja Ashley Elstonin 10 totuutta ja yksi tehtävä. Vielä kuluvan vuoden puolella ehtii ilmestyä lisäksi Jeff Kinneyn Neropatin päiväkirja -sarjan ihkaensimmäinen osa uudella elokuvakannella.

Yläkouluikäiset ja YA:

Faunoidit-trilogian tekijän, Annukka Salaman Ripley – Nopea yhteys on ahmittava gaming-romaani ystävyydestä, koodaamisesta, hakkeroinnista ja tunteista, jotka voivat herätä vahvana niin netissä kuin livenä. Finlandia- ja Topelius-palkitun Siiri Enorannan Maailmantyttäret on pysäyttävä tulevaisuudenkuvitelma, joka rohkaisee unelmoimaan. Karen M. McManusin Kolme pahan perii on vastustamaton trilleri Yksi meistä valehtelee -kirjan tekijältä.

Sarjakuvat

Tšernobylin koirat on Johanna Aulénin dokumentaarinen sarjakuva vuonna 1986 räjähtäneen ydinvoimalan tuhoalueelle jääneistä koirista. Bobikin ja Gamman tarina valottaa elämää suljetulla vyöhykkeellä nyky-Ukrainassa.

WSOY:n katalogi on kokonaisuudessaan luettavissa täältä:

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Kotimainen kaunokirjallisuus ja tietokirjallisuus:
Viestintäpäällikkö Tuuli Leppänen, tuuli.leppanen(at)wsoy.fi, puh. 040 5646 734

Suomennettu kaunokirjallisuus, lasten- ja nuortenkirjat ja Johnny Kniga:
Viestintäpäällikkö Liisa Aalto, liisa.aalto(at)wsoy.fi, puh. 050 473 3377

Arvostelukappaleet: tiedotus(at)wsoy.fi

Painokelpoiset kansi- ja kirjailijakuvat: www.wsoy.fi/medialle/kuvapankki